FAQ

Här har vi samlat de vanligaste frågorna med tillhörande svar för att du enkelt ska kunna hitta den information du söker. Har du andra frågor eller vill ha mer information om något vänligen kontakta oss via Kontaktuppgifter.

Diskbänkar och hoar

Rengöring av komposithoar

Efter användning ska komposithoar så som andra kökshoar torkas för att ta bort fläckar. Använd varmt vatten, svamp och flytande diskmedel för att rengöra ytan. Skölj därefter med rent vatten och torka med en mjuk trasa. Vatten som blivit kvar på hons yta kan efterlämna gråvita kalkfälckar som syns speciellt i den svarta hon. Vänligen observera att vita hoar kräver särsklid omsorg vid rengöringen.

Hårt sittande smuts avlägsnas bäst genom kraftig tvätt av hons hotten med en fläcksuddare (t ex ICA) enligt fläcksuddarens anvisningar. Eftersom materialet på hon är hårdare än köksredskap av metall kan små metallpartiklar avlägsnas från t ex kastruller som syns som skråmor. Även dessa kan tas bort med fläcksuddare.
Klicka för att öppna skötselråd för komposithoar

Rengöring av diskbänken / svåra fläckar.

STALA*diskbänkar och hoar tillverkas av rostfritt stål med hög kvalitet. Den rostfria ytan är hållbar, hygienisk och lätt att rengöra. Grundregeln lyder: tvätta, skölj, torka.

För daglig rengöring passar vanligt diskmedel bäst, t ex Yes. Mot ingrodd smuts, fettfläckar och rostprickar använder du med fördel JIF Cream. Låt medlet verka på ho- eller bänkytan i 10 – 15 minuter och gnugga därefter med kökssvamp eller diskborste. Avsluta med att skölja noggrant och torka.

Om arbetsbänken har en nedsänkt ho, rekommenderar vi att du regelbundet rengör gränsytan mellan hon och bänken. Använd inte skurpulver eller stålull, de repar bänkytan. Gnugga bänkytan i längdriktningen. Inuti hoarna bör du använda dig av cirkelrörelser.

Kan man undvika att diskbanken repas?

Rostfritt stål repas alltid vid användning. Reporna stör mest på nya ytor, som just tagits i bruk. Med tiden får hela ytan små repor, vilket ger hela bänkytan en något mattare karaktär. Då syns inte längre enskilda repor så väl. I mönstrade bänkytor syns repor mindre tydligt än på släta ytor.

Reporna påverkar inte bänkens funktion utan är mer av estetisk karaktär. Använd bänken / diskhon normalt och undvik inte i onödan repor. Trots att det är lättrepat är rostfritt stål ett populärt, hållbart och hygieniskt material i det aktiva köket.

Regelbunden rengöring har störst betydelse för bänkytans utseende i längden. Rengör bänkytan regelbundet enligt skötselanvisningen. Undvik att använda skurpulver och stålull.

Kan rostfritt stål rosta?

Rostfritt stål rostar inte. Om diskhon ser rostig ut, beror det på att något annat ämne bildat rost ovanpå hons yta. En sådan rostfläck, liksom alla andra svåra smutsfläckar, går bort om ytan rengörs med JIF Cream. Du kan också behöva gnugga för att fläcken ska försvinna.

Undvik att ställa våta gjutjärnspannor eller andra metallföremål på diskbänken under längre tid. De kan lämna ett rostavtryck. Undvik även diskmedel med hög surhetsgrad. Om du använder diskmedel med hög surhetsgrad, se till att skölja och torka bänkytan omedelbart efteråt.

Kan jag beställa en rostfri diskbänk utan ho?

Ja. Välj mellan en slät eller Deko-mönstrad yta. Med ritprogrammet STALA*Designer planerar du enkelt hur din diskbänk ska se ut. Du får en färdig ritning, en måttbild och ett pris på produkten. Sedan beställer du din diskbänk direkt av en av våra återförsäljare.

Ska jag välja en hel diskbänk eller infällda hoar?

En hel diskbänk av rostfritt stål ger köket ett enhetligt och stilrent utseende. All hantering av vatten kan ske bekymmersfritt och säkert. Med en infälld ho får du fler valmöjligheter när det gäller bänkmaterialet runt hoarna. Infällt passar bäst om du till exempel vill ha köksbänkar av sten eller trä.

Hur många diskhoar bör man ha i sin diskbänk?

Antalet hoar beror på vilka behov och vanor man har. Det går utmärkt att klara sig med en ho om man inte lagar mat varje dag. Använder man köket intensivt och dagligen, bör diskbänken ha åtminstone en och en halv ho.

Var kan man köpa Stalas produkter?

Stalas produkter hittar du i välsorterade köksinredningsbutiker, hos järnhandlare och i VVS- butiker över hela landet. Vi har ingen direktförsäljning till konsumenter – våra återförsäljare servar gärna både privatkonsumenter och bostadsrättsföreningar.

Ett begränsat urval av produkter återfinner du i vår Stala Shop, där du som konsument kan beställa till exempel brevlådor, källsorteringsvagnar, köksutrustning eller reservdelar.

Hur lång garanti har produkterna?

Alla Stalas produkter har två års (24 mån) garanti, räknat från inköpstillfället. Om du har synpunkter på produkten, vänligen kontakta återförsäljaren med kvitto / inköpsbevis.

Hur monteras en diskho med MONOkant?

MONOkant gör det möjligt att montera hon på flera olika sätt. Produkter med blandarområde rekommenderar vi för nedfällning, plan – och underlimning. Löshoar kan även monteras under köksbänken med hjälp av särskilda fästen, som måste beställas separat men som levereras kostnadsfritt tillsammans med hon.

Vid ovanpåliggande montering bör man se upp så att inget isoleringsband hamnar under kanten. Tätningen mellan bänken och hon görs i samband med installationen med hjälp av silikon eller annan lämplig, elastisk tätningsmassa. Spänn fast fästena under bänken på normalt vis. Följ monteringsanvisningen som medföljer.

Brevlådor

Hur beställer jag en namnskylt till en brevlåda från Stala?

När du köper en ny brevlåda, hittar du användarnamn och lösenord till skyltbeställningen inuti lådan (ett runt klistermärke). Beställningen görs på Stalas hemsida. Programmet ber dig ange uppgifterna på klistermärket. Skylten ingår i priset för lådan och levereras med posten inom cirka två veckor från beställning.

Behöver du en ny namnskylt till en gammal brevlåda av modell PL-3 eller PL-4, kontaktar du Kilpi-Koskinen direkt (www.kilpi-koskinen.fi).

Hur sköter jag min brevlåda?

Olja in låset regelbundet, minst en gång om året, med köldtålig vapen- eller låsolja. Kontrollera silikonfogarnas skick och tilläggstäta med silikon vid behov (4 – 5 års mellanrum rekommenderas). Rengör lådan med ett milt diskmedel, t ex Yes.

Vilken ställning ska jag ha till min brevlåda?

Ställningar för brevlåda PLJ-1/2/3/4 passar STALA*brevlådor PL-3 och PL-4. Ställningarna för brevlåda PL-2 heter PL2J-1/2/3/4.

Ställningen är enkel att installera. Den levereras tillsammans med en jordspik, som trycks ner i marken. Ställningen fästs i jordspiken och brevlådan skruvas på plats med fyra skruvar.

Så tinar du ett fruset lås.

Det bästa sättet att undvika att låset fryser är att olja in det regelbundet. Om låset frusit, tina upp det till exempel genom att hålla en fryspåse med varmt vatten mot låset. När låset tinat, olja in det med köldtålig vapen- eller låsolja. I nödfall kan du använda låsspray.

Var köper jag brevlådorna?

Brevlådorna säljs hos välutrustade järnhandlare i hela landet. Brevlådor och ställningar finns även i StalaShop.

Hur lång garanti har brevlådor?

Alla Stalas produkter har två års (24 mån) garanti, räknat från inköpstillfället. Om du har synpunkter på produkten, vänligen kontakta återförsäljaren med kvitto / inköpsbevis.

Om du har problem med låset till en PL-3- eller PL-4-låda under garantitiden, kontakta närmaste låssmedsbutik med Abloy-representation. Butiken bedömer situationen och genomför vid behov en garantireparation. Vänligen observera att frysning inte omfattas av garantin utan avhjälps genom att man följer anvisningarna för upptining och service.